IMPOSTOR SYNDRÓM

01.12.2020

Napriek tomu, že v práci a/alebo škole vykazujeme skvelé výsledky, často máme pocit, že nerobíme to najlepšie, čo vieme, nepodávame dostatočne dobrý výkon. Máme obavy z toho, čo si o nás budú myslieť iní, alebo z toho, ako sú v tom, čo robia, lepší. Je normálne a do určitej miery dobré porovnávať naše výsledky s ostatnými, ale čo nie je dobré, je fakt, že ignorujeme svoj vlastný pokrok a úspechy a stále si myslíme, že zaostávame za ostatnými.

Tieto druhy iracionálnych strachov sú známe ako "impostor syndróm", teda "syndróm podvodníka".

Zažívame to vtedy, keď svoj úspech a dobré výsledky nespojíme so šťastím, ale tvrdou prácou a stále máme pocit, že nie sme dosť dobrí. Bez ohľadu na to, akí sme úspešní, môžeme mať tieto pocity.

Syndróm ovplyvňuje spôsob, akým pracujeme a náš postoj k tomu, čo robíme každý deň. A v dôsledku toho ovplyvňuje kvalitu nášho života.

Je bežné, že ľudia so syndrómom podvodníka majú sklony k perfekcionizmu, čo zase vedie k očakávaniam, ktoré nie je možné dosiahnuť, ako aj k pocitu neustáleho strachu zo zlyhania. 

Ďalším spôsobom, akým syndróm ovplyvňuje náš pracovný život, je to, ako si vážime svoju prácu. Často sa stáva, že ľudia trpiaci týmto syndrómom majú nižší plat (majú pocit, že si vyšší plat nezaslúžia) alebo odmietajú veľké možnosti len preto, že sa boja, že neuspejú. Nie je prekvapením, že vo svete nerovnosti sú k tomuto syndrómu náchylnejšie ženy.

Aj my máme absolvetnky kurzov, ktoré sa hneď s nadšením púšťajú do práce a po kurze už majú prvé objednávky a po pár mesiacoch vlastný salón, ale aj také, ktoré majú pocit, že musia absolvovať 100 kurzov, aby vôbec mohli začať a veľa krát sa ani nerozbehnú.

Čo teda robiť, ak zistíte, že máte tento syndróm aj vy?

  • Priznajte si nezdravý perfekcionizmus a urobte to rýchlo. Zmeňte to na zvyk oslavovať svoj pokrok a odmeniť sa za splnenie svojich úloh a cieľov, nečakajte, kým skončíte, okamžite uznajte svoje úsilie.
  • Poznať svoje silné a slabé stránky. Urobte si zoznam vecí, v ktorých ste dobrí, a zoznam vecí, na ktorých možno budete musieť ešte popracovať. Nechajte veci, v ktorých ste dobrí, za sebou a získajte viac času a priestoru na zlepšenie vecí, ktoré je skutočne potrebné zlepšiť.
  • Porozprávajte sa s ľuďmi. Mohlo by sa zdať, že každý dosiahol alebo vykonáva svoje každodenné úlohy ľahko a bez námahy, ale nie je to pravda. Opýtajte sa ľudí, ktorým sa chcete podobať, čo im trvalo, kým sa dostali tam, kde sú, podeľte sa o svoje chyby a výčitky a požiadajte o pomoc a radu.
  • Naučte sa, ako sa vysporiadať s neúspechom. Zlý pocit z neúspechu vám neprinesie nič dobré, naopak, premýšľanie o tom, čo sa dá nabudúce urobiť lepšie, vám dá vyššiu šancu uspieť. Zmeňte svoj postoj k chybám a zlyhaniam. Sú súčasťou vzdelávacej skúsenosti, pomáhajú vám cvičiť a dávajú vám šancu rásť a skutočne sa stať lepším profesionálom.
  • Vyhnite sa porovnávaniu sa s ostatnými. Je dôležité naučiť sa rešpektovať vlastné vedomosti a skúsenosti, ako aj výsledky svojej práce. Prestaňte sa teda porovnávať s ostatnými, máte všetky práva tešiť sa a byť na seba hrdí.
  • Požiadjte spätnú väzbu. Poproste spätnú väzbu, aby ste si uvedomili, ako vás iní ľudia vnímajú a čo si myslia o vašej práci. Možno budete počuť nejakú kritiku, ale to z vás nerobí zlého profesionála, len to ukazuje, že ste ľudská bytosť a môžete sa učiť a zlepšovať.
  • Risknite to. Urobte prvý krok aj napriek strachu a za pochodu budete veci vylepšovať, nečakajte na to, kým budete mať pocit dokonalosti, lebo nikdy neviete, čo ešte neviete a to zistíte len praxou.

Keď nabudúce budete mať pochybnosti, či niečo dokážete alebo si zaslúžite, uistite sa, že to nehovorí syndróm. Prekonajte svoje hlboko skryté obavy, zväčšite svoju komfortnú zónu a zistíte, že život začína tam, kde končí strach.